Terapia w metodzie SI wygląda jak zabawa, ale jest to zabawa naukowa, poprzez którą układ nerwowy i mózg uczą się i integrują wrażenia zmysłowe, nabywają doświadczenia w ich celowym wykorzystaniu. To system ćwiczeń mających nauczyć mózg właściwego reagowania na bodźce zewnętrzne.
Rodzaje problemów dziecka stanowiących wskazanie do przeprowadzenia diagnozy integracji sensorycznej:
• Ruchy dziecka są niezgrabne, często upada, potyka się, traci równowagę, ma kłopoty z koordynacją ruchu
• Szybko się męczy, sprawia wrażenie słabego
• Przejawia nienaturalny strach przed upadkiem lub wysokością
• Nie lubi gier zespołowych i zabaw sportowych, ma szczególne trudności z łapaniem i rzucaniem piłki, chodzeniem po drabinkach, równoważniach
• Unika zabaw na karuzeli, huśtawce
• Niechętnie przyjmuje pozycje, w których musi oderwać stopy od podłoża
• Podczas chodzenia po schodach stawia niepewnie nogi, trzyma się kurczowo poręczy
• Długo uczy się nowych aktywności fizycznych, np. pływania, jazdy na rowerze
• Ma problemy w samodzielnym ubieraniu się, myciu, korzystaniu z toalety
• Myli stronę prawą i lewą
• Nie ma dominującej ręki
• Nadmiernie reaguje na pewne bodźce (nie lubi być dotykane, jest szczególnie łaskotliwe, źle reagują na dotyk podczas ubierania, nie lubi mycia głowy, czesania, obcinania włosów, czy paznokci)
• Często nie tolerują pewnych typów pokarmów
• Jest nadmiernie wrażliwe na zapachy
• Nie lubi hałasu
• Nie lubi niektórych ubrań, narzeka na metki, rodzaj tkaniny
• Nie lubi wkładania rąk do piasku, kaszy, unikają lepienia w plastelinie, glinie, dotykania różnych faktur
• Ma problemy z cięciem nożyczkami, rysowaniem po śladzie
• Jest zbyt spokojne, powolne, bierne, unika nowych doświadczeń
• Niechętnie pracuje w grupie, preferuje zabawy samemu
• Cierpi na chorobę lokomocyjną
• Trudno się koncentruje, łatwo rozprasza
• Jest nadwrażliwe emocjonalnie, często się złości i obraża
• Jest nadmiernie aktywne, ruchliwe
• Poszukuje kontaktu fizycznego, domaga się mocnych uścisków
• Nie może usiedzieć/ustać w jednym miejscu
• Uwielbia szybki ruch
• Często opuszcza zabawki, rozsypuje, przewraca przedmioty
• Często wymaga powtórzenia poleceń, dodatkowych wskazówek
• Przejawia kłopoty z nauką (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia, problemy z zapamiętywaniem)
Na podstawie materiałów kursowych opracowanych przez Z. Przyrowskiego